Er du træt af stive led og ømme muskler på kontoret? Prøv yoga og væk din indre balance til livs

Er du træt af stive led og ømme muskler på kontoret? Prøv yoga og væk din indre balance til livs

november 10, 2019 0 Af Casper

På et kontorarbejde bruger du mange timer siddende, imens du kigger ind i en skærm. Derfor bør du også sørge for, at din krop og sind indimellem bliver aflastet fra hverdagens mange arbejdsopgaver. Måske er du begyndt at opleve ubehag og smerter rundt omkring i muskler og led. Det kan også være, at du i øjeblikket er stresset og har svært ved at blive motiveret på dit arbejde. Hvis det er tilfældet, kan du læse med her og få tips til, hvordan du opnår bedre arbejdsvilkår.

 

Start med at fokusere på din mentalitet

 

Hvis du bruger et øjeblik på at mærke efter, hvordan har du det så i øjeblikket, når du går på arbejde? Er du stadig ligeså motiveret, som du altid har været, eller oplever du, at din motivation daler? I så fald er det vigtigt, at du indimellem mærker efter og overvejer, om dine arbejdsvilkår er, som de skal være. Det kan være, du har haft ekstra mange sygedage i denne periode – udelukkende fordi du oplever smerter i ryg eller led. Måske føler du dig bare syg og uoplagt.

 

Sygedage kan reduceres ved den rette behandling

 

Var du en af dem, der kunne nikke genkendende til ovenstående? Så skal du starte med at fokusere på dine arbejdsvilkår. Hvis du oplever smerter fra håndled, albue eller ryg kunne det godt tyde på, at der ikke er nok fokus på ergonomien i den stol, du sidder på. Hvis du dagligt sidder mange timer på dit arbejdskontor, er det især vigtigt, at der er fokus på sundhed og velbehag. Det skal helst være sådan, at du smertefrit kan tage fra arbejde og direkte hjem i egne omgivelser.

 

Computerkroppen

 

Ja, sådan kan kroppen altså godt gå hen og blive navngivet. En computerkrop er en krop, der sidder mange timer foran computeren og ofte oplever en stivhed eller træthed i alle muskler og led. Især lænden kan være udsat for smerter, når du dagligt sidder foroverbøjet mod computeren i samme position. Du kan også nemt komme til at opleve stivhed i nakken eller få musearme, når du hyppigt klikker på musen flere timer i streg.

Prøv yoga

 

Det lyder måske uvant og en smule underligt, men har du nogensinde overvejet at dyrke yoga i dine pauser? Yoga behøver nødvendigvis ikke være en lang og hård session. Du kan også bruge yogaen til aflaste og meditere. Det er godt til dig, der har brug for afspænding og ny energi i løbet af dagen. Ved at dyrke yoga kan du lære at stimulere alle led og muskler samt aflaste både krop og sind. Hvis du især har behov for ro og harmoni, kan du også få meditationsteknikker til at få en indre ro.

 

Hvilket udstyr skal du bruge?

 

Hvis du ikke ønsker at prøve kræfter med at dyrke yoga på konteret, kan du også gøre det inden eller efter arbejde. Det giver dig mulighed for længere sessioner og den rette hjælp, hvis du ønsker at blive vejledt af en instruktør. Inden du starter, bør du overveje udstyr som yogatights, en måtte og overdel.

 

Hvorfor bør du prøve yoga?

 

Som nævnt tidligere er der bare rigtig mange gode grunde til at give sig hen til yogaen og løsne op for stive led og ubehag i muskler. Når du sidder på kontor til dagligt og derfor ikke får bevæget dig nok i løbet er de timer, er yoga perfekt til afspænding. Derudover lærer du også din krop bedre at kende, og du vil automatisk blive mere bevidst om sundhed i din hverdag. Når du dyrker yoga, kommer du nemlig i kontakt med din indre kontrol og lærer derigennem at finde en indre balance.